Ikke mere fosfat fra Vestsahara

Norsk shippingfirma stopper transport fra Afrikas sidste koloni

Shippingfirmaet Spar Shipping annoncerede i januar at firmaet stopper al transport af fosfat til og fra den marokkanske koloni Vestsahara. Beslutningen kom efter længere tids kritik fra norske medier og norsk civilsamfund.
24. januar 2019

I kategori

I kategori:

Spar Shipping, der har hovedsæde i Bergen, transporterede i 2015 og 2017 fosfat fra El Aaiun i Vestsahara til Paradip i Indien. Men efter flere artikler i blandt andet Bergens Tidende, udtalte administrerende direktør i Spar Shipping Jarle Ellefsen i et indlæg til avisen, at Spar Shipping er stoppet med at transportere fosfat fra Vestsahara.

”Vores forretningsmodel er at leje skibe ud til tredjepart for verdensomspændende handel. Realiteten er, at vi i nye kontrakter, indgået efter efteråret 2017, har ekskluderet Vestsahara som handelsområde”, skrev Ellefsen blandt andet.

Udtalelsen kom dagen efter at journalisten Asria Taleb Mohamed havde kritiseret Spar Shippings sejladser fra Vestsahara i et debatindlæg i Bergens Tidende. Mohamed bor i Norge, men voksede op i en af de flygtningelejre i Algeriet, som mange af Vestsaharas folk flygtede til, da Marokko invaderede deres land i 1975.

Danske firmaer er med på galejen
Danske rederier har, ligesom norske, længe spillet en vigtig rolle i importen af fosfat fra Vestsahara, og det danske rederi Ultrabulk transporterer angiveligt stadigvæk fosfat fra kolonien.

Ifølge en rapport fra den internationale organisation Western Sahara Ressource Watch, var Ultrabulk mellem januar 2016 og juni 2017 det shippingfirma, der sejlede de fleste ladninger fosfat fra Vestsahara.

Tidligere har også D/S Norden, Folmer & Co. og J. Lauritzen transporteret fosfat fra Vestsahara, og Mærsk udtalte sidste år, at man stopper sin transport af fosfat fra Vestsahara.

Fortsatte trods advarsler
Rederierne undskylder sig ofte med, at handel med Vestsahara ikke som sådan er ulovligt, eller at de ikke var klar over, at deres skibe blev brugt til transport fra Vestsahara. I 2015 fortalte Spar Shippings administrerende direktør Jarle Ellefsen eksempelvis til Bergens Tidende, at han slet ikke var klar over, at det udlejede skib Spar Capella fra Spar Shipping deltog i handel med det besatte Vestsahara.

Dette på trods af advarsler fra det norske udenrigsministerium der, ligesom de danske myndigheder, fraråder handel og anden kommerciel virksomhed med Vestsahara, og den norske ngo Støttekomiteen for Vest-Sahara, der har kontaktet Spar Shipping om problematikken flere gange siden 2015.

”Den Afrikanske Union har vedtaget resolutioner om at selskaber som deltager i den ulovlige udplyndring af Vestsahara, ikke skal have lov at drive næringsliv i andre lande i Afrika”, pointerede organisationens leder Erik Hagen blandt andet i et af brevene.

Alligevel transporterede Spar Shipping-skibet Spar Lyra igen fosfat fra Vestsahara i 2017, forbi Sydafrika og til Indien, skriver Western Sahara Ressource Watch.

Dette skete kun få uger inden et andet skib blev tilbageholdt i Sydafrika, på vej med fosfat fra Vestsahara til New Zealand. Sydafrikas højesteret vurderede sidenhen, at lasten ikke tilhørte den marokkanske kolonimagt i Vestsahara, men Vestsaharas folk saharawierne.


Nyhedsbrev
Tilmeld dig og modtag Afrika Kontakts nyhedsbrev